keskiviikko 13. helmikuuta 2008

Johdanto - Lähtö

Taustamusiikki: David Bowie ja Uriah Heep
Sijainti: Tallinna, Viro

Minun nimeni on Erkki ja tämä on minun matkapäiväkirjani.

Olen kolmekymmentävuotias nuori mies pääkaupunkiseudulta. Viimeiset yhdeksän vuotta olen tehnyt uraa IT-alalla. Minulla oli asunto Pohjois-Tapiolassa - perseeni tosin olin myynyt vaihtokaupassa pankille - ja moottoripyörä - rakas Triumph Americani - kunnes vajaa vuosi sitten tein päätöksen hankkiutua eroon maallisesta omaisuudestani ja lähteä katsomaan maailmaa. Olen matkustanut aikasemminkin, mutta tähänastiset reissuni ovat rajoittuneet Eurooppaan ja olleet kestoltaan enintään kuukauden pituisia. Tällä kertaa päätin lähteä reissuun vähintään puoleksi vuodeksi ja suunnata kauemmaksi - pois läntisestä yhteiskunnasta.

Syitä lähteä tällaiselle pidemmälle reissulle oli monia. Niin paljon kuin olenkin nauttinut työstäni, yhdeksän vuoden työnteon jälkeen heräsi kysymys "Tätäkö tämä nyt sitten on?" Oli pakko päästä tuulettamaan aivoja ja pohtimaan hieman mitä haluaa tehdä seuraavat yhdeksän vuotta. Olin myös aika väsynyt työntekoon ja tiesin että en enää pystynyt antamaan parastani - olin siis loman tarpeessa. Toinen merkittävä syy oli perspektiivin laajentaminen. Olin kyllästynyt kaikkeen mikä liittyi suomalaiseen yhteiskuntaan - pakkoholhoukseen, sääntöihin ja säädöksiin, koko elämäntapaan. Ajattelin siis vaihtaa täysin kulttuuria - ehkä vuosi Intian bungalow'ssa opettaisi taas arvostamaan sitä että suihkusta tulee lämmintä vettä ja että asiat yksinkertaisesti toimivat. Myös halu nähdä maailmaa ja tutustua erilaisiin kultuureihin ja elämäntapoihin oli luonnollisesti yksi syy lähtöni takana. Koko elämäni kylmässä pohjolassa asuneena sekään ei haittaisi että kesä kestää pidempään kuin kaksi kuukautta. Merkittävimpänä tekijänä kuitenkin oli ehkä se, että olin tiedostanut koko elämäni tähän asti odottaneeni elämäni alkua. Koko elämäni olin ajatellut että heti kun saan ”tämän asian tehtyä” - olkoon se sitten töissä joku projekti, jonkun kirjan lukeminen, moottoripyörän- tai asuntolainan maksaminen tai mikä ikinä - rupean tekemään sitä mitä todella haluan tehdä. Kuitenkin koko ajan kehitin itselleni (tiedostamattani) lisää tekosyitä olla toteuttamatta unelmiani, eikä sitä hetkeä, että kaikki nämä asiat olisivat tulleet tehdyksi, olisi koskaan tullut. Tiedostettuani tämän päätin lopettaa odottamisen ja aloittaa elämisen nyt enkä vasta "huomenna".

Sananen myös tästä päiväkirjasta. Näiden kirjoitusten on tarkoitus palvella muutamaa päämäärää. Ensinäkin haluan yksinkertaisesti pitää lähimmäiseni ajan tasalla siitä missä menen. Toiseksi toivon inspiroivani muitakin lähtemään katsomaan maailmaa ja haluan antaa käytännön vinkkejä vastaavanlaisen matkan suunnitteluun. Ja kolmanneksi - jollen saa teitä nostamaan perseitänne ja varaamaan lentoa toiselle puolelle maailmaa- toivottavasti ainakin onnistun viihdyttämään hieman seikkailuillani.

Matkani suuntana on siis Kaakkois-Aasia. Alustavana ajatuksena olisi kolistella busseilla ja junilla läpi Euroopan, Turkin, Iranin ja Pakistanin Intiaan. Kesään mennessä olisi tarkoitus siirtyä pohjoisemmaksi, eli Nepalin ja Tiibetin kautta Kiinaan ja syksyllä taas etelään kohti lämpimämpiä maita eli kohteina Laos, Kambodža, Vietnam, Thaimaa, Burma ja Bangladesh. Tulenko näkemään kaikki nämä maat tällä reissulla, sitä en tiedä. Tuleeko reissuni kestämään puoli vuotta voiko puolitoista vuotta, sitäkään en tiedä. Tiedän vain että nyt lähden ja tästä hetkestä eteenpäin kuljen sinne minne tuuli vie.

3 kommenttia:

Helios kirjoitti...

Sinne se nyt meni, isoon maailmaan..

Unknown kirjoitti...

Voi että. Ihan tulee kylmät väreet, kun lukee. Erinomaista reissua!

Haba kirjoitti...

Kiintoisaa. Harhauduin tänne kun guugletin Bukarestin matkakokemuksia :)